Friday, April 5, 2013

CASA

Avustralya Sivil Havacilik Otoritesi(CASA)Avustralya da diger ulkeler gibi sivil havacilik kurallarinin oldukca siki oldugu bir ulkedir.Slogani Safe Sky for All olup sivil havaciliga daha baska bakmayi basarmistir.2015 yilina kadar EASA kurallaina donmeyi amaclayan kurum bu isi hizlandirma adina degisik adimlar izlemektedir. Bu adimlari ve ihtiyaciniz olan bilgileri www.casa.gov.au adresinden bakabilir,eger yabanci bir ulkeden geliyorsaniz lisans donusum,sinavlar ve pilot kosullarinin ne oldugunu gormek adina siteye bakmakta yarar oldugunu dusunuyorum

Wednesday, April 3, 2013

Get with it, CASA: ease 'airplane mode' rules

"WE are now preparing the aircraft for takeoff. Please ensure your seatbelt is fastened, your seat is fully upright and that all mobile phones, iPads, other tablets or electronic devices are completely switched off and not simply switched to 'airplane mode'."
Every Australian airline traveller has heard this dictum, or something like it, repeated ad nauseam and seen the flight attendants prowling the aisles in the seemingly endless wait for takeoff, seeking to spot some bolshie type with an iPad or Kindle e-reader screen still glowing.
Source:theaustralian

IAE V2500 Engines,V2500 Ucak Motoru

IAE V2500
Bu hafta Airbus 319-20-21 serisinde kullanılan V2500 motorlarından bahsetmek istiyorum.Bu motorun diğerlerinden farkı olduğu için bahsetmek gereği duydum.1983 yılında üretimi gerçekleşmiş ve 1988 yılında certifikasyon işlemlerininin ardından uçuşa başlamıştır.Bilindiği gibi uçak motorları üreticisi olarak genelde General Electric,Snecma ve Pratt Whitney gibi dev isimleri biliyoruz ve duymaktayız.Ancak V2500  bakıldığında anaşılacağı üzere dünyadaki en büyük 5 motor component üreticisinin ortak üretimi olduğu anlaşılmaktadır.Bu 5 üreticinin arasında şuan iiçn Türkiye yok ancak Türkiyenin de içinde olduğu değişik projeler var.Bunlardan enönemlisi JSF(Joint Strike Fighter) motor tasarımı konusunda bu uçağa tasarım olarak bir katkısı mevcuttur.Bu 5 liderlerin isimlerine bakarsak:
Hpt(High Pressure Trubin) Pratt Whitney tarafından üretilmiştir.LPT(Low pressure turbine) MTU Aerospace tarafından,LPC (low pressure compressor) Japon şirketi tarafından üretilmiştir.Kısaca bir v2500 turbofan motorun özelliklerine bakacak olursak:
V2500 2 şaftı olan high by-pass bir motordur.
22,000 to 33,000lb thrust güce sahiptir.
Fan çapı 63.5 inches (1.61m) kadardır.
4 kademe  LP compressor ve 10 kademeden oluşan HP Compressor vardır.
20 yakıt enjeksiyonu ve Single annular combustor tarzı yanma odası vardır.
2 kademe HP turbine ve 5 kademe  LP turbine vardır.

The official beginning starts

Qantas and Emirates, the official beginning of the subsidiaries of a Qantas A380 on Sydney Harbour on the morning of March 31 and celebrated by performing a demonstration flight on the Emirates A380 aircraft altitude of 500 meters.

Tuesday, April 2, 2013

Armenian national airline Armavia declares bankruptcy

ARMENIA'S last national airline, Armavia, has ceased operations and launched bankruptcy procedures due to grave financial problems, the company said.

Havada Korkutan Koku

Lufthansa'nın A380`lerinde uçuş ekipleri tarafından tespit edilen kokunun sebebi ise henüz belirlenemedi.

Lufthansa kaptan pilotlarınından Werner Knorr yaptığı açıklamada kokunun kalkıştan 10-15 dakika sonra farkedildiğini, bir veya iki dakika kadar sürdügünü ve böylesi durumlarda oksijen maskesi kullanılabileceğini ve tüm önlemlerin alınmak zorunda olduğunu belirtti.

Kokunun en çok Singapur uçuşlarında rastlandığının atını çizen Knorr, bu uçuşlarda koku ve gaz ölçümü yapan bir cihaz kullanılması gerektiğini ifade ederek, söz konusu seferde iklim ve uzun menzil gereği motorlarin daha fazla zorlanmasının motor yağı koksusunun yayılmasına sebep olabilecegini ifade etti. Bu vaka ile ilgili birçok uçuşta panik yaşandığı için medyaya çok kez yansıdığını ifade eden Knorr, uçuşu tehlikeye düşürecek bir vaka yaşanmadığını sözlerine ekledi.
Airporthaber.com

G Force-G Etkisi


HAVACILIKTA G ÇEKME NE DEMEKTİR?ETKİLERİ VE ÖNLEMLERİ NELERDİR

     Başlıktan da alaşılacağı üzere bu hafta havacılıkta sıkça geçen G çekme kuvveti üzerinde kısa bir bilgi aktarması yapacağım.Özellikle savaş uçaklarında mesela F-16 larda yapılan  keskin dönüşlerde meydana gelen merkezkaç kuvvetinin pilotlar üzerindeki etkisi yerçekiminin insane üzerine uyguladığı etkinin kat ve kat fazlasıdır.Bu kuvvetin etkisi genelde yerçekimi kuvvetinin katları olarak etki gösterir.Mesela bir F-16 uçağında 9Glik(Uçağın kanatları yere gore 87.5 derecelik bir açıyla yatış yapıp yaklaşık 50 metre çapında bir daire şeklinde bir tur atması 9 G lik bir dönüş atmış olur)bir manevrada normal olarak 70 kg gelen bir pilot560 kiloluk bir yerçekimi kuvvetinin etkisi altında kalır.Baştaki vücudun üst kısmındaki kan oluşan bu merkezkaç kuvveti etkisiyle ayaklara doğru hareket eder  ve dolayısıyla geçici hafıza kaybı,şuur kaybı,geçici körlük meydana gelir.Bu sorunu çözmek için savaş uçaklarında Anti-G Kombinezonu giyerler.Bu pilotun belini saran uçak G çekerken uçaktan özel bir sistemle otomatik olarak beslenen basınçlı hava ile şişerek pilotun belini,baldırını ve bacaklarını sıkar,yukardaki kanın aşağı doğru hücum etmesini kısmen önlemiş olur.Ayrıca F-16 uçaklarında pilot koltuğu 30 derece geriye yatırılmış olup bu pilotun üzerindeki g etkisini azaltır.
G çekmenin kötü etkileri görülünce akla neden savaş uçaklarının insan vücudunu zorlayan yüksek G çektiği sorusu gelebilir.Bunun cevabı:Savaş uçakları kendisine atılan füzelerden ve peşlerine düşen düşman savaş uçaklarından kaçabilmek için olabildiğince kıvrak olmalıdır ancak bu kıvraklığın sınırı yine insan vücudunun dayanma sınırıdır.

Kara Kutu-FDR

KARA KUTU(FLIGHT DATA RECORDER)
Uçaklarda kullanılan bir diğer sistemde kara kutudur.Karakutu bilindiği gibi bütün uçuş bilgilerinin saklanmasına,gerektiğinde bir kaza veya herhangi bir olay meydana geldiğinde o durumda  neler meydana gelmiş,neler yaşanmış olduğunu bu kutudan bakarız.Bu kutu isminden de anlaşılacağı üzere rengi kara  yani siyah değil rengi pembe renklidir..Ancak bazı öneriler gelmekte ,mesela bir uçağın malzemesi bu FDR ın yapıldığı malzemeden yapılsa daha saglam olur,kaza kırım ihtimali daha az olurdu.Ancak bilindiği gibi uçak veya hava aracı üreilirken  malzeme özelliğinin yanı sıra hafiflik ve uzun sure dayanıklılık ve aynı zamanda verimlilik de önemlidir.Bu malzemeden yapılırsa çok daha fazla pahallıya mal olur ve buda üreticilere çok pahallıya gelicektir.Bu da çok önemli bir faktordur.3 tarz kara kutu mevcuttur.İlki kokpit seslerini kaydeden cihazxdır.Cockpit voice recorder olarak gecer.2.si ise sadece uçuş bilgilerini akydeder buna da flight data recorder denir.3 sü ise hem ses hemde data ları kaydeder bu günümüzde en cok kullanılan kara kutudur.Kara kutular genelde şu parametreleri kaydeder:zaman,basınc,yön,hidrolik basıncı,fren hızı,dış ortam sıcaklıgı,control yüzeyleri durumu,motor gücü,oto pilot durumu gibi temel  ve buna benzer veriler elde edilir.1100 derecede  yarım saat calısırlar.3 metre derinlıkte  30 gun calısırlar.
Kara kutunun standartları mevcuttur.Bunlar: Büyük uçaklar için FAR Part 121 Appendix M (Taşıma uçakları, minimum parametre listesi)
Yine Büyük uçaklar için FAR Part 125 Appendix E (12-19 kişilik yolcu uçakları, minimum parametre listesi)
SAE AS8039 A (Küçük Uçaklar)
CS23.1323, 1325, 1327. (Sertifikasyon gereksinimleri)
TSO 123A, fiziksel ve genel gereksinimler.
TSO 124A, fisiksel ve genel gereksinimler.
RTCA/DO 160A, Çevresel şartlar.
RTCA/DO 254B, Elektronik donanım şartları

ELEKTRONIK HARP(EW:ELECTRONIC WARFARE) SISTEMLERI

ELEKTRONIK HARP(EW:ELECTRONIC WARFARE) SISTEMLERI

Sevgili okuyucularım.Bu hafta elektronik harp sistemleri hakkında yazmayı uygun buldum.Konuya EW tanımıyla başlıyalım.Elektronik harp kısaca bir uçağınyerde,havada, denizde bulunan radar,lazer ve haberleşme radyolarının,atılan füzelerin yerini tespit etme,yanıltma,etkisini azaltma ve işlevlerini önleme fonksiyonlarının tamamına denir.Elektronik harp,ESM(Electronic support measures=elektronık destek onlemleri) ve ECM(electronic counter measures),ECCM(Electronic counter-counter measures) gibi bölümlere ayrılır.Kısaca açıklamaya çalışırsak:

ESM/EWESM(ELECTRONIC WARFARE Electronic support measures):Bu sistemler yayın yaparak çalışan radar,haberleşme sistemlerinin  varlığnı arama,tespit etme,yerini yönünü hassas olarak belirleme,bu yayınları analiz etme ve gerekirse kaydetme fonksiyonlarını içerir.
EECM(Electronic counter-counter measures):Düşmanın elektroni,k harp ve ECM uygulamasına rağmen kendi elektromanyetik yayın yapan aracımızı (haberleşme,seyrusefer,yön bulma gibi)bunlardan etkilenmeden kullanmaya denilmektedir.
ECM(Elektronık karşı onleme sistemleri)Hava aracının düşman radarlarına,lazer tespit cihazlarına,kızıl ötesi veya mor ötesi ışınlarla çalışan tespit,uyarma,takip sistemleri ile güdümlü füzelere karşı yakalanmaktan koruma,karıştırma sistemleridir.Günümüzde ısı güdümlü ve lazer güdümlü silahlar yaygın olarak kullanıldığı içinECM sistemlerinin kapsamı genişlemiştri.ECM pasif  ve aktif olmak üzere 2 ye ayrılır.Pasif sistemler sadece pilota uçağın radara yakalandığını ve kendine doğru bir füze geldiğini haber vermektedir.Aktif ECM den ise yayın yapan radar kaynaklarını,kendisine kilitlemiş ve takip eden füzelere ve füze yönlendirme sistemlerini karıştırma yapar veya köreltir.
Kısa bir hatırlatma yapmak gerekirse ,hepimizin bildiği RADAR aslında bir terim olup RADYO DETECTION AND RANGING kelimelerinin kısaltmasıdır.Radyo algılama ve merkez tayini olarak da kısaltabiliriz.Uzaktaki bir cismi  radio dalgalarının yansıması yardımıyla tespit eden cihaza  RADAR denilir.
Haftaya görüşmek dileğiyle.Sağlıcakla kalınız.

Sydney flyover launches Qantas Emirates aviation deal

TWO Airbus A380s made a dramatic tandem flight over the Sydney Harbour Bridge today to launch the new Qantas-Emirates partnership.
Source:
http://www.theaustralian.com.au

🔥Tragic Malaysian Navy Helicopter Collision

Photocredit:RT Two helicopters collided en route to the Malaysian Navy's 90th-anniversary celebrations, resulting in 10 fatalities. Inve...