Wednesday, April 17, 2013

Helikopter

Bugüne kadar yazılarımızda uçağı,biraz system olarak,biraz tasarım olarak inceledik ve incelemeye devam edeceğiz .Ancak uçaktan farklı olarak döner kanat olarak isimlendirdiğimiz ingilizcesi Rotary Wing olan Helikopterlere biraz göz atalım.Helikopter basit olarak döner kanatların etkisiyle yerinden kalkabilen,havada asılı kalabilen(hover)ileri-geri manevra yapabilen,uçaklardan farklı olarak dağlı –engebeli yerlere inip-kalkişını kolaylıkla gerçekleştirebilen hava aracı olarak tanımlayabiliriz.Tabiki tarifini uzatabilir,yararlarını uçağa gore avantajlarını istediğimiz kadar uzatabiliriz.Ben genel olarak kısa bir tanım yapmayı uygun buldum.Helikoptere neden döner kanat denmesinin sebebine gelince:Uçaklardaki kanatların ortadan kesitini aldığımız zaman,oluşan profil helikopterlerde döner kanat olarak nitelendirilen pallere benzemekte,kaldırmayı,helikoptere kaldırma gücünü,ileriye ivmelenmesini sağlayan bu pallerdir.İlk helicopter 1942 yılında Igor Skorsky tarafından tasarlanmıştır.Basitçe ana rotor ve anti-torku sağlayan anti-torque  tail rotor dan ve bunlara güç iletimini sağlayan tek veya çeşitleri ve fonksiyonlarına gore motorlar mevcuttur.İlk uçuşunu 2 Fransız kardeş gerçekleştirmiştir.
Helikopter pervanesi de uçak kanadı gibi eğimli yani twisted  bir yapıya sahiptir fakat çok daha incedir.Nedeni ise yüksek hızda dönmesi için pallerin ince,sürtünmeden az etkilenmesi gerekir.. Ana motordan bir şaft ile alınan dönme kuvveti pervaneye iletilir. Pervane şanzıman sistemiyle yavaşça harekete başlanıp daha sonra optimum hızına ulaşır. Bu dönme kuvvetinin sürekliliği hayati önem taşır. Helikopter yerden havalandıktan sonra ,motor durmadan hareket etmesi ve helikopter de aksi yonde yani motorun çalışma yonunun aksine donmek isteyecektir.Ancak bunu engellemenin tek yolu kuyruk paline pervane takılmasıdır.Bunu tail rotor  gerçekleştirir yani anti torque gücünü elde ederek helikopterin ters yönde dönmesi engellenmiş olur.  Pervane gücünü bir şaft ile ana motordan alır. Helikopterin havadayken spin atmaması için dengeleyici görevine sahiptir.Amaçlarına gore helikopterler:kurtarma helikopterleri,yangın söndurme amaclık kullanılan helikopterler,ambulans helikopterler,tank vs amaclı agır muhımmat için kullanılan helikopterler,savas amaclık yuksek manevra gucune sahip atak helikopterleri mevcuttur.
Turkiyede helikopter pazarı cok fazla gelişmemekte olup,sadece Ankarada bulunan İçişleri Bakanlıgına baglı olan havacılık dairesi başkanlıgı ve T.S.K nin Kara Havacılık Okulunda helikopter bakımı ve eğitimi yapılmaktadır.Diğer hava araclarına gore fazla tutulmamıstır.Ancak yaptıgı gorevler cok fazla canı kurtarmıs,önemli görevleri basarıyla gerceklestırmıslerdır.

No comments:

Post a Comment

Qantas Faces Nationwide Flight Disruptions as Engineers and Technical Workers Go on Strike

Qantas passengers should brace for significant flight disruptions in the coming days, as engineers and technical workers at the airline have...