Geçen hafta havacılığa attigimiz adimdan sonra,bu haftada havaciliğin değişmez kurallari ve bu kural koyucularin sistematiğine bir gözatalim.Öncelikle denizcilik kurallari nasil Portekiz temelli ise havacilik kurallari da bildiğiniz üzere Amerika temellidir.Wright kardeşlerin 1900’lu yıllardan sonra attiği adimlara teknolojininde katkısıyla oldukca fazla ilerlemeler kaydeden havacilik,bugun ençok gelişen sektorlerden biri olmuştur kuskusuz.Amerika havacilik kurallari bilindiği gibi FAA tarafindan konulmus kurallar olup,değişik kategorileri mevcuttur.Kısaca belirtecek olursak eğitimden,üretime,ucus emniyetinden,dış tedarikcilere kadar her türlü ayrinti madde madde belirtilmis,enince noktasina kadar ,tüm olasiliklar hesaplanarak kurallar konulmuştur ve sürekli güncellenmektedir.Bunu takiben Avrupa kanadinda ise Amerika’ya paralel JAA(Joint Aviation Authorities) şuandaki ismiyle EASA(European Aviation Safety Agency) bu kurallari kendi tarafindan yorumlayarak ,bu konudaki eksikliğini tamamlamaya çalismistir.Her ülke kendi havacılık kurallarını bu kurumlara bağlı kalarak olusturmustur.Ne yazikki bu kurallarin bukadar sıkı olmasina ragmen,çok degisik fonksiyonlarin,faktorlerin biraraya gelmesiyle kazalar olmaktadir.kazalarin birkismi insan faktorlerinden,bir kismi çevresel faktörlerden meydana gelmektedir.Ancak şirketlerin enfazla dikkat ettikleri nokta insan faktorüdür.Hernekadar makinalar bukadar teknolojik ve o kadar da pahalli ise insan olmadan bunlari biraraya getirmek,imkansiz hatta olanaksizdir.Kısaca bakım şirketlerının(MRO) havacılık otoritelerine sorumluluklarına bır goz atacak olursak:
*Şirketler yaptığı bakımın kayıtlarını 3 seneye kadar saklanmak zorundadır, bir kaza veya otoritenin belirli süreli kontrollarında feedback olmasi açisindan onemlidir.
*Şirketler kendi MOE(Maintenance Organisation Exposition) elkitabını olusturmalıdır.Bu kitapta şirketlerin yönetimi,yapıcağı işler kısım kısım belirtilmekte ve daha nice degişik konular burada belirtilmektedir.Kısacası Bakım Şirketi İşletme kitabı olarak da geçmektedir.
*Şirketler bakımı yapmak için gereken personeline gereken eğitimini vermek,takip etmek,zorunlu eğitimlerini zamanında yaptırmak zorundadır.
Bu hafta yazımızı burada bitiriyoruz,birdahaki haftaya buluşmak dileğiyle.
Sağlıcakla kalın.
Yararlı bilgi:Ses Hızı:1 MACH:340metre/saniye:1200 km/saat(deniz seviyesinde ve standart koşullarda)
Mach Sayısı:Ses hızı olarakta bilinir.Uçak hızının havadaki ses hızına oranıdır.Yüksek irtifalarda uçan uçaklarda yüksek mach kullanılır.Yüksekte hava yoğunluğu azaldığından hız göstergesi hatalı gösterebilmektedir.Mach numarasını bilgisayar hesaplar ve gösterir bu yüzden daha güvenilir bir ölçümdür.
Haftanın sorusu:Savaş Uçaklarında kullanılan Kuyruk Kancasının görevi nedir?
Cevap:Savaş uçakları boyut olarak küçük olmasına rağmen ağırlığı fazladır.(F-16 15 tonun üzerindedir).Bu kadar büyük bir ağırlığa sahip uçakların oldukça kısa piste inmeleri tercih edilir.Bundan dolayı kuyruk kancası yerdeki halata takılınca bu halat iki yandan bağlı olduğu yay ve hidrolik sistemle ucağın kısa bir mesafede inmesi sağlanır.Uçak gemilerine inişte kuyruk kancası standart iniş işlemidir.
Monday, March 18, 2013
Havacilik Kurallari
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Qantas Faces Nationwide Flight Disruptions as Engineers and Technical Workers Go on Strike
Qantas passengers should brace for significant flight disruptions in the coming days, as engineers and technical workers at the airline have...
-
Singapore is home to a number of top-rated airlines, including the country's flag carrier, Singapore Airlines. However, in r...
No comments:
Post a Comment