Wednesday, April 10, 2013

P&W, Air NZ To Increase V2500 Engine Shop Capacity 50%

P&W, Air NZ To Increase V2500 Engine Shop Capacity 50%
By Adrian Schofield adrian_schofield@aviationweek.com
Source: AWIN First

Pratt & Whitney and Air New Zealand plan to invest a combined NZ$20 million ($16.8 million) to increase by 50% the capacity of their joint venture engine overhaul center.

The project will allow the Christchurch Engine Center in New Zealand “to consolidate all of its operations into one central workshop where currently they are operated out of multiple locations,” the center’s general manager Brendon McWilliam tells Aviation Week. It will also mean efficiency gains, he says.

“While the main driver for the extension is consolidation of activities, we are designing the building with the ability to expand the throughput of engines when the demand is required,” says McWilliam.

The facility, which primarily overhauls IAE V2500 engines fitted to Airbus A320-family aircraft, is constrained to a rate of about 80 engines per year, and the upgrade will allow it to increase annual capacity to 120 units. The expansion means “we will be positioned well for growth in the future,” McWilliam adds.

The V2500 engine shop was established in an existing facility in 2005, with P&W owning 51% and Air New Zealand 49%, and currently employs more than 300 staff. This latest expansion is due to be completed in 2014.

While Air New Zealand’s growing A320 fleet is an important source of work for the facility, it also has many overseas carriers as customers.

Turkish Spending Spree - MAX and NEO Update

Turkish Airlines is on a narrowbody spending spree. Its aggressive expansion plans from its hub in Istanbul are based on its narrowbody operation, and today's announcement that Turkish will order 40 737 MAX 8 and 10 MAX 9s follows the airline's recent commitment to order four A320 NEO and 53 A321 NEOs (in addition to Boeing 737 NGs and Airbus A321 CEOs).

After both orders have been finalized, Boeing's firm MAX count will be 1235 while Airbus will count 2125 firm orders for the NEO. For now, here's how the firm order book looks for both types.

Friday, April 5, 2013

UÇAK YAPI MALZEMELERİ(Aircraft Structure Materials)


Bilindiği gibi uçaklar havadan ağır araçlardır.Performansları uçağın ağırlığına,motor şekline,tarzına,amacına,kanat tasarımına,gövde tasarımına bağlı olarak değişmektedir.Uçakların dış görünümünün zarif,ince ve aerodinamik olarak da hava akımına en uygun olarak tasarlanmaktadır.Ancak yapısal olarak da oldukça dayanıklı ve olabildiğince hafif olması gerekmektedir.Bu konuyu açıklamak gerekirse;ilk uçaklar bilindiği gibi tahta yapılmıştır.Balsa isimli ağaçlar kullanılmaktaydı ve hala günümüzde maket uçaklar yapımında kulanılmaktadır.Zaman içinde  teknolojinin daha da gelişmesiyle tamamen metal uçakların yapımı başlamıştır.Uçaklarda kullanılan ana metalleri sıralarsak:
Aliminyum:Aliminyum özgül ağırlığı 2,56 kg/m3 olan hafif bir metaldir.Hafif olmasından dolayı tercih edilmektedir.Ancak mukavemeti çok fazla olmadığı için diğer metallerle alaşım yapılarak kullanılmaktadır.Uçaklarda kullanılan aliminyum oldukça sağlam ve mukavemeti çok yüksektir.Uçaklarda kullanılan en yaygın olanları 2024,7075,5052,6061olarak kullanılan alaşımlarıdır.Özellikle zon teknolojiyle metal yapıştırma tekniğiyle perçinsiz olarak parça grupları yapılabilmektedir.En önemli olan aliminyum-lityum alaşımı günümüzde çok yaygındır.Aliminyum-lityum alaşımı diğer aliminyum alaşımlarına gore %9 daha hafiftir ve sertliği yaklaşık %5 daha fazladır.Normal aliminyum alaşımları 150 cantrigrat dereceye dayanırken yeni bulunan CU78 alaşımı 290 dereceye kadar dayanmaktadır.Uçaklarda kullanılan enyaygın alaşım serisi 2000 serisi alaşımlar ve 7000 serisi alaşımlardır.2000 serisi alaşımlarda  yan malzeme bakırdır ve ağırlık olarak % 4 kadar eklenir.Mukavemeti artırmak için magnezyum da eklenir.7000 serisi alaşımlarda ise  %5-8 arasında çinko eklenir.Buda mukavemeti artırır .Aliminyum alaşımları şekil vermeden once ve sonra temperleme uygulanır ve bu işlem ile beraber metal üzerinde oluşan stressi azaltır.Örneğin B 777 uçağın gövdesinde klasik 2024-T3 alaşımı yerine 2524-T3 alaşımı kullanır.
Magnezyum:Aliminyumdan daha hafif bir metal olup yoğunlugu 1,95 kg/m3 tür.Uzun yıllar uçak yapımında kullanılmaktadır ancak metal paslanması dolayısıyla çok fazla tercih edilmemektedir.Yaygın olarak kullanılan alaşım türü:HK31-H24,AZ31B-H24 ve M1A-F dir.Genellikle aliminyum alaşımlarına katkı olarak kullanılmaktadır.
Çelik:Özellikle bağlantı ve yapısal parçalarda kullanılır.İiniş takımları,kanat ,gövde,kuyruk bağlantı elemanları ve darbelere maruz kalan bölgelerde tercih edilirler.Enbüyük dezavantajı ağır olmasıdır.
Titanyum:Kullanılan enyaygın metaldir.Aynı mukavemete sahip çelikten %44 daha hafiftir.Isıya,korozyona  ve dayanıma kabiliyeti cok yuksek ancak işleme ve şekil verme zorlugu nedeniyle uçakların cok krıtık yuk tasıyan baglantılarında,motorların etrafındakı ISI KALKANI-HEAT SHIELD- olarak ve yuksek ısı goren bolgelerınde  ve turbin pallerınde kullanılırlar.Ses hızının 3.5 kat misli hızlı uçan SR-71 uçağının tüm kanat ve gövde kaplaması titanyumdur
Ayrıca bunlara ek olarak kompozit adını verdiğimiz malzemeler vardır,bunlar birden fazla farklı malzemenin bir araya gelmesiyle kimyasal reaksiyona girmeden elde edilen malzemelerdir.Matrix ve reinforcement olmak uzere 2 ana bileşeni vardır.Kompozit malzemenin ozellikleri ve dezavantajlarını kısaca acıklarsak:Korozyona cok dirençlidir,yorulma –fatique-oranları metallere gore cok fazladır,içlerine yerleştirilen elyafların yönünü ayarlayarak istenen yonde yüksek mukavemet sağlanır,radar yansıtması çok düşüktür,dezavantajı:üretim maliyetleri yüksektir,tamir metodlarının her yerde yapılamaması,ısıya dayanımları metallere gore düşüktür(ısıya dayanıklı komposit ler hariç).

Ucak Pervaneleri

Uçak pervaneleri genel olarak motordan gelen mil yardımıyla elde edilen dönme gücünü itme veya çekme gücüne çevirmektedir.Pervanaler genel olarak düz veya twisted(burkulu) bir kanat kesitinden başka birşey değildir.BUrkulmuş olması ve uca doğru incelerek gitmesinin amacı pervane boyunca düzgün dağılmış bir itme gücü elde etmektedir.Çünki pervane üzerinden akan hava akımı uç kısımlarda enyüksek hıza ulaşmaktadır.Böyle olduğunda sabit açılı pervanelerde uç kısımlarda hava akımı ayrılmaları olur,buda yakıt sarfiyatı ve türbülanslı akım yarattığından pekfazla ilgi görmemiştir.
Pervane çeşitlerine bakacak olursak:Hatve özelliğine gore ve güç iletme şekline gore ve diğer özelliklere gore çeşitlere ayrılırlar.Diğer özellik dediğimiz özellikle Rus uçaklarında gördüğümüz birbirinin tersi yönünde dönen çift pervaneli system yani counter rotating propeller denilen pervanelerdir.Bunlar aynı motora bağlı birbirinin tersine dönen pervaneler sistemidir.Örnek olarak Rus AN-70 nakliye uçaklarında kullanılmaktadır.Güç iletme şeklini şöyle değerlendirebiliriz:Puller çekici ve pusher itici pervaneler olarak sınıflandırabiliriz.Çekici pervaneler uçağı öne dogru çekerler,özellikle uçağın önündedirler.Pusher pervaneler  genelde uçağın arkasındadırlar ve ileri dogru itme gücü aktarırlar.Hatve yani pitch özelliğine gore pervaneleri 2 ye ayırabiliriz.Sabit –fixed- ve constant – speed pervaneler yani değişken hatveli sabit devirli pervaneler mevcuttur.Bunlarda pervane hücum açısı değiştirilebilir.Sabit hatveli pervanelerde hücum açısı değişmez.Açı uçağın seyir hızına gore enverimli olacak şekilde sabitlenmiştir.Bu pervaneler direk olarak motorun krank miline veya devir düşürücü bir dişli kutusu çıkışına bağlıdır.Pervane hücum açısına hatve açısı denmektedir.Bunlardan başka pervanelerin uçaklara olan değişik etkileri vardır.Mesela tork etkisi,cayro etkisi,feathering etkisi,slipstream etkisi gibi.

Turkish Engine Center

Adından da anlaşıldığı üzere Türk Motor Merkezi. THY Teknik ve Amerikali pratt whitney uçak motoru üreticisinin kurmuş olduğu bir şirket.Buradan şirkete daha detaylı bakabilirsiniz. şirket Sabiha Gökcen Havalimaninda ancak apron dışında. tam adresi: turkish engine center (tec). turkey. postal code, city: 34912 istanbul
Bilgi için bu wordpress bloguna goz atabilirsiniz.

Avustralyada Ucak Teknisyeni Olmak

Avustralya sivil havacilik kurumundan lisans almak avustralya sivil havacilik kurumundan lisans almak avustralya ya geldim,ucak teknisyeni lisansi almak istiyorum diyorsaniz bu yaziyi takip etmekte yarar var.oncelikle sinavlarin easa ile ayni oranda zor oldugunu soyleyebilirim.nasil basvurur,kaclira ucreti diyorsaniz buraya girerek bilgilere ulasabilirsiniz.ucak teknisyeni olmak isteyen,meslegini Avustralyada surdurmek isteyen genclerimize duyurulur.

SEEK

Adından da anlaşılacağı üzere seek, bir iş bulma sitesidir. Avustralya’nın en çok rağbet gören sitesine buradan ulaşabilirsiniz. “Seek” zaten ingilizce olarak da aramak anlamına gelmektedir.

Hungry Jacks

Hepimiz burger king markasını duymuş, istesek de istemesek de gidip bir menu aldığımız olmuştur. ancak şöyle bir durum var; her ülkede aynı isimle bilinen burger kingavustralya’da hungry jack’s olarak biliniyor. ilk bakişta çok ilginç geliyor tabi kii ancak sonraları alışıyor insan. bir diğer önemli nokta helal ve helal olmaması durumu. müslüman insanlar genelde helal mc donalds noktalarından tercihlerini kullanıyor ancak şu an için hungry jack’s helal resturant avustralya’da açılmamış durumda

Holden

Bilindiği gibi her araba üreticisi değisik ülkelerde değişik markalarla arabasını tanıtmaktadır. Opel markasını bilmeyenimiz yoktur. Aslında GM şirketi ama Türkiye pazarına Opel markasıyla girmiş ve çoğu avrupa ülkesinde böyle bilinmektedir. Ancak Avustralya’da opel ismi değil de Holden olarak biliyoruz bu markayı. mesela opel astra değil, holden astra olarak biliniyor. daha fazla merak edenler bu adresden tasarımlara ve diğer ihtiyaciniz olan ek bilgilere ulaşabilirler.

Gumtree Ilan Sitesi

Bilindigi gibi Ebay en büyük ilan sitesi ve alternatifleri de bayaa bir rağbet görmekte. Eğer bedava ilan vermek istiyorum ve aynı zamanda da pozitif sonuçlar almak istiyorum diyorsaniz Gumtree bu konuda işinize yarayacağa benziyor. Ayrıca mobile ve iphone uygulamalarına bakıp buradan indirmeniz de mümkün.

Unveiling the Truth Behind Qantas' 'Ghost Flights' Scandal

In a shocking turn of events, Australian airline giant Qantas has been fined a whopping $66 million for its involvement in the c...